Pedagogika zabawy to nie tyle samodzielna dyscyplina naukowa, co raczej metodyka pracy z grupą, oparta przede wszystkim na przeżyciu angażującym zarówno uczestników szkoleń jak również prowadzącego grupę animatora. Najtrafniej i najkrócej charakteryzują ją słowa Konfucjusza, które brzmią:
Pokaż mi, a zapomnę, Powiedz, a zapamiętam, Pozwól wziąć udział, A zrozumiem
Pedagogika zabawy wyrosła na gruncie filozofii humanistycznej. Jej siłą przewodnia jest wiara w człowieka, jego dobroć i potencjalne możliwości. Główne cele pedagogiki zabawy to harmonijny i wszechstronny rozwój jednostki funkcjonującej w ramach określonej grupy, a także pomoc w odkrywaniu jej najlepszych cech. Ich realizacja następuje w oparciu o stosowanie szeroko rozumianych metod zabawowych, często bardzo przyjemnych w odbiorze, a jednak nie pozbawionych głębszej refleksji. Zalety pedagogiki zabawy, wdrożone do praktyki dnia codziennego, oddziałują nie tylko na jakość wykonywanej pracy, w wielu przypadkach przynoszą duża satysfakcję nie tylko nauczycielom, ale również dzieciom.
Grupa: 6-latki Temat: W świecie kobiet
Przebieg zajęcia:
I. Metody wstępne, powitanie 1. „Mini wizytówka” – każda osoba wykonuje mini wizytówkę (na sylwecie kwiatka). Wpisuje na niej swoje imię i przyklej na sobie w widocznym miejscu. Cel: Podkreślenie ważności każdej z osób, sposób na poznanie się 2. „Iskierka” – powitanie w kręgu. Przy zapalonej świecy wszyscy chwytają się za ręce i przekazują „iskierkę” przez uściśnięcie ręki sąsiada po lewej stronie. Cel: Przełamanie onieśmielenia 3. Zacieśnienie kręgu – witanie uczestników przez prowadzącą. Każdy kto czuję się powitany robi krok do przodu np.: witam wszystkich chłopców witam wszystkie dziewczynki i panie witam wszystkich, których imię rozpoczyna się głoską A, M, K, itp. 4. „Korowód kwiatów” – uczestnicy pozostają w kręgu. Prowadząca wchodzi do wewnątrz w takt skandowanego przez grupę imienia. Następnie wskazuje kolejną osobę (przez dotknięcie różą), która podchodzi do niej, kładzie je ręce na ramiona i wypowiada swoje imię. Cel: sposób na poznanie imion. II. Część właściwa 5. „Marzenia” – wszyscy siadają w kręgu, podają sobie ręce, zamykają oczy i marzą np. o cudownej podróży Cel: rozwijanie wyobraźni 6. „Samolot” – zabawa integracyjna KLANZA Cel: wyrażanie własnych emocji poprzez ruch i zabawę 7. „Kobieta w pracy” – uczestnicy podzieleni na 3 grupy według kolorów wizytówek. Dopasowują do sylwet pań pracujących w różnych zawodach przedmioty potrzebne im w pracy Cel: rozwijanie spostrzegawczości, umiejętności kojarzenia, umiejętności przyporządkowywania napisów do odpowiednich ilustracji. 8. „Teefilat” – taniec integracyjny KLANZA Cel: integrowanie się z grupą 9. „Łańcuch skojarzeń” – tworzenie skojarzeń związanych z kobietą (kosmetyczka... suknia...korale...) Cel: wymiana myśli, doskonalenie umiejętności kojarzenia 10. „Koralik - koral” _ tworzenie zgrubień do wyrazów: koralik, dziewczynka, torebka itp. Cel: ćwiczenie koncentracji uwagi, umiejętność kojarzenia 11. „Carnevalito” – tanie integracyjny KLANZA Cel: oddziaływanie ożywcze na grupę 12. „Bukiet kwiatów” – przeliczanie kwiatów w wazonach, dobór odpowiedniej cyfry Cel: doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 10, rozwijanie umiejętności odczytywania cyfr, oznaczających liczby 13. „Zwariowane wycieraczki” – zabawa relaksacyjna KLANZA Cel: rozwijanie wiary we własne możliwości, integracja z grupą 14. „Kobieta zagadka” – uczestnicy podzielenie na 3 grupy. Każda grupa wykonuje na papierze pakunkowym sylwetkę kobiety („kura domowa”, „wamp”, „kobieta biznesu”) Cel: umiejętne współdziałanie w grupie, rozwijanie inwencji twórczej 15. „Życzenia dla kobiet” – śpiewanie piosenki „słoneczne życzenie”, indywidualna recytacja krótkich wierszyków dla pań 16. „Het Carillon” (taniec krasnoludków) – taniec integracyjny KLANZA Cel: oddziaływanie ożywcze na grupę 17. „Kwiaty dla kobiet lizaki dla dziewczynek” – wręczenie paniom własnoręcznie zrobionych kwiatów oraz poczęstowanie dziewczynek lizakiem III. Zakończenie, pożegnanie 18. „Zajęcia skończone” – zabawa integracyjna KLANZA Cel : zabawa rozluźniająca 19. „Down by the sally gardens” – taniec integracyjny KLANZA Cel: integrowanie się z grupą, wyciszenie
Opracowała: mgr Irena Mierzwa
|